هیدروسل

نوعی از بیماری مختص مردان می باشد که در ناحیه اطراف بیضه ترشحات آب مانند جمع می شوند که باعث تغییر اندازه در کیسه بیضه می شود.این بیماری معمولا بدون درد می باشد. غالبا در یکی از بیضه ها یا هر دو بزرگی دیده می شود. بیماری هیدروسل در نوزادان بسیار شایع می باشد ولی خطرناک نیست و حداکثر تا یک ماه بهبود می یابد. افراد بالای 40 سال بر اثر ضربه به بیضه به این بیماری دچار می شوند که در این صورت باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد.

عوامل ایجاد هیدروسل

1. ضربه بر اثر ورزش یا حوادثی نظیر تصادف
  2. در اثر جراحی اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران
  3. عفونت و تورم در ناحیه اپی دیدیم یا بیضه
  4. در اثر بیماری سرطان بیضه و سرطان کلیه
  5. افزایش سن مخصوصا در سنین بالای 40 سال

چگونه می توان هیدروسل را تشخیص داد؟

به دو روش می توان پی به بیماری هیروسل برد. پزشک ابتدا به وسیله نور وسیله ای مانند چراغ قوه در زیر بیضه ها مایع موجود در اطراف بیضه ها را مشاهده می کند. از این روش برای تشخیص غده های سرطانی استفاده می شود. در صورت وجود این توده مایع اطراف بیضه قابل مشاهده نمی باشد. که در این صورت از روش دیگری با استفاده از تصویربرداری با سونوگرافی می باشد.

هیدروسل

درمان هیدروسل

قبل از اقدام جهت درمان باید علل ابتلا به هیدروسل بررسی شود. به طور مثال هیدروسلی که در اثر عفونت ایجاد شده باشد با داروهایی مانند آنتی بیوتیک جهت رفع عفونت قابل درمان است. اگر هیدروسل به علت فتق یا سرطان باشد نیاز به روشهای درمانی مختص سرطان و فتق می باشد.

جراحی هیدروسلکتومی

دکتر مهری مهرداد می گوید:این جراحی جهت تخلیه مایع موجود در اطراف بیضه انجام می شود. بدین منظور برش هایی در کیسه بیضه و نواحی زیرشکم انجام می شود. در مواردی که هیدروسل به علت فتق کشاله باشد (تشخیص در حین جراحی باشد) بدون در نظر گرفتن ایجاد مشکل، برداشته می شود. این عمل با دقت فراوانی انجام می شود به طوری که برخی از جراحان از وسیله عدسی چشمی استفاده می کنند تا نواحی اپیدیدیم و مجاری اسپرم صدمه نبیند. امکان گذاشتن لوله تخلیه و پانسمان بزرگ بر برش های ایجاد شده وجود دارد که شخص برای چند روز باید چند روز برای بهبود و نگهداری آن استراحت کند.این جراحی بدون هیچ داروی بیهوشی و بی حسی انجام می شود. برای از بین بردن ورم ناحیه جراحی شده از کیسه یخ پس از جراحی توصیه می شود.

چهار × 3 =