علت ایجاد واریکوسل چیست ؟

به سیاهرگ های داخل کیسه بیضه گفته  می شود و درواقع در اثر پیج خوردگی  غیر طبیعی و اتساع شبکه وریدی در بالای بیضه ها دور طناب اسپرم می باشد .

عاملی که باعث بزرگ تر شدن و تورم سیاهرگها  می شود این است که  دریچه های درون سیاهرگها ی اطراف طناب بیضوی  پیچ می خوردند و جریان خون به درستی نمی تواند برگردد در اینصورت خون در دریچه ههای لانه کبوتری عبور می کند .

این بیماری در افراد سالخورده  ایجاد می شود به خاطر تومورهای کلیوی که منجر به مسدود شدن جریان خون در سیاهرگها می شوند  شیوع مبتلا شدن در این بیماری   اغلب در عروق بیضه ی چپ و در مر دان از سنین  15 تا 25 سال می باشد .

دکتر مهری مهراد برای درمان واریکوسل راه های مختلفی را در نظر می گیرند اما قبل از درمان واریکوسل بهتر است با علائم واریکوسل آشنا شوید .

علائم و نشانه ها واریکوسل

عوامل واریکوسل شامل موارد زیر هستند و خیلی زیاد نمی باشند :

•  علامت خاصی ممکن است  مشاهده نشود
  •  برجسته شدن کیسه بیضه و توده ی بدون درد
  • پیچ خوردن وریدها (سیاهرگها ) و بزرگ شدنشان درون کیسه بیضه

علت ایجاد واریکوسل چیست ؟

درجه بندی واریکوسل:

با سونوگرافی  می توان واریکوسل ساب کلینیکال که با لمس کردن قابل معاینه نیست را تشخیص داد .

• گرید یک : در حالت ایستاده وریدها قابل لمس می باشند.
  • گرید دو : قابل مشاهده بودن وریدها در حالت ایستاده.
  • گرید سه : قابل لمس بودن وریدها در موقع زور زدن .

روشهای تشخیص واریکوسل :

برای تشخیص ، پزشک  بیضه ها و کشاله ی ران را معاینه می کند به دلیل جداشدن رگها و توروم  کیسه بیضه که  مانند کیسه ای پر از کرم می باشد قابل لمس است  قابلیت تشخیص سخت می شود اگر فرد دارز کشیده باشد.

درمان واریکوسل :

درصورتیکه  درد فرد بیمار کم نشود باید شروع به درمانهای دیگر کرد بهتر است لباسی که       می پوشید مناسب باشد ( حتی الامکان (شرت تنگ )پوشیده نشود .

روش دیگر روش جراحی می باشد که این عمل با بی حسی می باشد  و در صورت امکان         می  توان بیهوشی داشت و بیمار می تواند مرخص شود وبه خانه برود . در این جراحی  عروق سیاهرگی معیوب بسته می شود و اینکار توسط برشی در بخش تحتانی شکم ایجاد می شود در اینصورت جریان خون در عروق سالم  می باشد برای کاهش دادن این تورم می توان از یخ تا 24 ساعت استفاده کرد .

پیش بینی و روند بیماری  واریکوسل :

زمانیکه این جراحی در دوران نوجوانی و در اوایل بیماری باشد ممکن است تحلیل بیضه ها اصلاح شود ولی  در زمانیکه جراحی در این دوران نباشد بدین معنی نیست که  باافزایش تعداد اسپرم ها توانایی باروری در فرد بیمار زیاد می شود .

پنج × 4 =