سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از بیماریهای دستگاه ادراری است که بین افراد رایج می باشد.

سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که ازحجم ادرار کاسته و مواد تشکیل دهنده سنگ در ادرار افزایش می یابد.

کلیه هایی که سنگ ساز هستند کلسیم بیشتری دفع می کند و چون در ادراراین افراد مواد مهارکننده وجود ندارد کلیه شروع به ساختن سنگ می کند و سنگ ساز بودن کلیه ممکن است امری وراثتی بین افراد باشد.

کلیه جزو اعضایی از بدن است که به مراقبت زیادی نیاز دارد، عضوی است که دراثر سرمای زیاد ازحد، جلوگیری ازتخلیه به موقع ادرار و پربودن مثانه و همچنین تغذیه نامناسب باعث ایجاد درد زیادی می شود.

راههای تشخیص سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولا با درد پهلو، تهوع واستفراغ همراه است تنها با سونوگرافی می توان وجود ویا عدم وجود سنگ را تشخیص داد.عوامل موثری که دربوجود آمدن سنگ کلیه موثر است عفونت، برگشت ادراربه کلیه بدلیل انسداد مجاری ادراری، مصرف دارو و وراثت می باشد.

دفع سنگ کلیه یکی از دردناک ترین و شایع ترین دردهاست و معمولا زمان طولانی برای دفع سنگ سپری می شود که این دفع چون با درد زیادی همراه می باشد پزشک معالج به کمک مسکن های قوی کمی از درد بیمار را می کاهد.

سنگ کلیه انواع گوناگونی دارد :سنگ اسید اوریکی، سنگ فسفات کلسیم و سنگ اگزالات کلسیم .

سنگهای اسید اوریکی در بدن به دلیل کاهش پروتئین های حیوانی ایجاد می شود.

سنگهای فسفات کلسیم با مصرف بیش از اندازه نمک، پروتئین و کلسیم تولید می شودکه با رعایت و کم کردن این مواد در تغذیه می توان از تشکیل این سنگها جلوگیری کرد.

سنگهای اگزالات اسید نیز همانند سنگهای فسفات کلسیم با کاهش مصرف نمک و پروتئین می توان تشکیل این سنگ را مهار کرد.

واریکوسل چیست؟

نوعی جراحی مدرن و پیشرفته است که توسط فوق متخصصان اورولوژی با کمک تکنیک های برترو پیشرفته صورت می پذیرد.

با جراحی واریکوسل تومورهای سیستم ادراری، بیماریهای اعضای جنسی مردانه و … قابل درمان می باشد.

سرکارخانم دکترمهری مهراد فوق تخصص اورولوژی با به کارگیری تکنیکهای روز دنیا و با پیشرفته ترین متد این بیماری شایع را تحت درمان قرار دهند.

برای عدم تشکیل سنگ کلیه توصیه می شود زمان مشاهده هرگونه علائمی همچون تهوع، درد پهلو و استفراغ سریعا به پزشک مربوطه مراجعه کنند تا از پیشرفته شدن این بیماری و درد زمان دفع سنگ و مشکلات بوجود آمده جلوگیری کنند.

یک × دو =