سنگ های مجاری ادراری

سنگ های مجاری ادراری:

بنابر تحقیقاتی که از آمارها بدست آمده دو یا  سه درصد از انسانها به سنگهای ادارای و کلیوی مبتلا می شوند که عوامل زیادی نظیر عوامل محیطی و ژنتیک در این سنگ سازی نقش به سزای دارند .

در این خصوص یک چهارم بیماران که برا ی بیماریهای مجاری اداری و کلیوی به پزشک رجوع می کنند که سابقه این بیماری در اقوام درجه یکشان دیده شده  است .

یکی از عوامل سنگ سازشدن  عوامل محیطی است که باعث غلیظ شدن ادرار می شود

افرادی در معرض بیشتر  مبتلا شدن به سنگ های ادراری می باشند  که در فصول گرم سال آب کمتری مصرف بکنند .

افرادی که بیشتر در معرض سنگ سازی هستند  که از رژیم غذایی پر نمک  و همین طورگوشت به مقدارزیاد مصرف می کنند ، مصرف اشتباه رژیم غذایی هم نقش اساسی دارد .

بهتر است بدانید که ابتدا سنگ های کلیه در بخش کلیه ها ساخته می شوند ، سپس به مرور زمان به نواحی قسمت های پایین تر مانند مثانه منتقل می شوند.

دکتر مهراد بیان می کنند که سنگ های سیستم ادراری معمولا دارای جنس اگزالات کلسیم می باشند ، اما در برخی از موارد جنس سنگ ها از جنس فسفات کلسیم و اسیداوریک و… نیز می باشند.  اندازه و جنس سنگهای ادراری بسته به محل سنگهای ادراری متقاوت می باشد.

سنگ های ادراری به عوامل بسیاری بستگی دارد که هر شخصی در صورت خونی شدن ادرار و درد پهلو و یا عفونت های مکرر ادرار باید به پزشک مراجعه نماید زیرا این علائم بیان کننده سنگ کلیه می باشند.

لازم به ذکر می باشد که اگر شخص سابقه بیماری سنگ کلیه و یا سنگ های سیستم ادراری دارد نسبت به علائم فوق حساس تر باشد و سریع تر به پزشک مراجعه نماید.

روش های تشخیص سنگ ادراری و سنگ کلیه

• سونوگرافی
  • گرافی ساده شکم
  • آنالیز سنگ های خارج شده
  • IVP
  • علائم سنگ های کلیه

یکی از متداولترین راه حل تشخیص سنگ سیستم ادراری سونوگرافی میباشد. برخی از اوقات با مراجعه به پزشک متخصص کلیه و مجرای ادرار تشخیص می دهند که بیمار عکس رنگی از کلیه ها بگیرد (IVP) و یا عکس از شکم تهیه نماید که در اصطلاح پزشکی به آن (KUB) تهیه نماید در برخی از مواقع نیاز است بیمار سی تی اسکن و یا سایر روش ها را انجام دهد.

سنگ های مجاری ادراری

پزشکان متخصص بر این باورند که اگر سنگ های ادراری کمتر از شش میلیمتر و یا کمتر باشد نیاز می باشد در رژیم غذایی خود نگرش داشته و مصرف مایعات را افزایش دهند ، اما اگر سنگ ها در حالب باشند بنابر تشخیص متخصص کلیه و مجرای ادرار بیمار باید سنگ شکنی را انجام دهد ، در ادامه سایر روش های درمانی سنگ کلیه را بیان می کنیم

درمان دارویی بیماری سنگ های مجاری ادراری:

با استفاده از درمان دارویی می توانید از افزایش اندازه سنگ ها و یا ایجاد سنگ های بعدی نیز پیشگیری کنید.

معمولا زمانی که سنگ های ادراری کوچک هستند می توان با درمان دارویی پاسخ می دهند و یا دفع می گردند اما سنگهای بزرگ ویا جنس خاص را نمی توان با درمان دارویی از بین برد.

سنگ شکنی برون اندامی :

این نوع سنگ شکنی به اشتباه به نام سنگ شکنی لیزری معروف شده که در این روش درمانی هوای فشرده با ضرباتی به  سنگ کشنی می پردازد. البته برای سنگ شکنی علم لیزر نوع لیزری را ارائه کرده است که متاسفانه هنوز در ایران رایج نشده است .

با تشکر مدیریت دکتر مهری مهراد