واریکوسل

در بالای بیضه پیچ خوردگی  واتساع غیر طبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی ) می باشد. شیوع این بیماری در مردان نا باور 20 تا 40 درصد در بالغین جوان 15 درصد و در سنین زیر 10 سال نادر می باشد . شیوع این بیماری  در افراد مراجعه کننده ای  که قبلا  بچه دار شده اند به 70 درصد  می رسد . در حدود 10 درصد این نشانه ها در دو سمت و 900 درصد موارد در سمت چپ می باشد. به خاطر وجود  زاویه عمودی تر  به سمت راست و طولانی بودن ورید تخلیه کننده خون بیضه چپ واریکوسل ایجاد می شود.

اختلال در تخلیه وریدی یا نا رسایی دریچه های وریدی بیضه علت ایجاد واریکوسل می باشد . که یکی از شایعترین علت قابل اصلاح  ناباروری در مردان است .مهمترین نظریه هایی که در مورد مکانیسم آسیب بیضه ها می باشد شامل کاهش جریان خون و افزایش دمای بیضه ها و اکسیژن رسانی با انتقال مواد و متابولیت ها ی کلیه ها و  غدد فوق کلیه به بیضه ها یا ترکیبی از هر دو می باشد .

آیا می دانید اگر درمان واریکوسل را انجام ندهید با مشکلات جدی در آینده روبرو می شوید و یکی از علت های اصلی ناباروری در مردان واریکوسل است .

این بیماری می تواند اثر بر روی اسپرم ها و کاهش تعداد و تغییر شکل و حرکت  آنها بگذارد و  منجر به  کوچک شدن بیضه و  کاهش رشد بیضه ، بیماری بیضه شود . در واقع واریکوسل ایجاد انزال زود رس یا اثر مستقیمی بر توانایی جنسی نمی گذارد.

برای معاینه و بررسی بیماری که  نابارور می باشد و به  واریکوسل مبتلا شده است ابتدا باید دو یا سه آزمایش منی برای تصمیم گیری صورت بگیرد واین آزمایش باید به صورت تخصصی با حساسیت خاصی انجام شود.

دکتر مهری مهراد بیان می کنند که یکی از معیارهایی که بیانگر شدت واریس می باشد این است که درحین معاینه ممکن است وریدها مانند واریس قابل رویت باشند و یا با زورزدن و یا مانند کیسه پر از کرم قابل لمس باشند . برا ی معاینه کردن باید ابتدا در حالت ایستاده و بعد به حالت خوابیده توسط دست انجام بگیرد  که  با دراز کشیدن  تشخیص واریکوسل کاهش چشمگیر ی پیدا می کند یا نه که در این صورت سونو گرافی لگن و شکم مورد بررسی قرار  می گیرد.

آیا می دانید دکتر مهری مهراد به روش های مختلفی به درمان واریکوسل می پردازد و در درمان واریکوسل ایشان بسیار موفق عمل کرده اند .

دکتر مهری مهراد بیان می کنند که زمانی سونوگرافی با مشکل مواجه می شود که برا ی معاینه بیمار بسیار چاق باشد که در این صورت از سونوگرافی رنگی با دابلر استفاده می شود که برا ی تایید عود بعد عمل کمک باید گرفت ،در تشخیص واریکوسل معاینه بالینی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

درمان واریکوسل

علت ایجاد واریکوسل چیست ؟

به سیاهرگ های داخل کیسه بیضه گفته  می شود و درواقع در اثر پیج خوردگی  غیر طبیعی و اتساع شبکه وریدی در بالای بیضه ها دور طناب اسپرم می باشد .

عاملی که باعث بزرگ تر شدن و تورم سیاهرگها  می شود این است که  دریچه های درون سیاهرگها ی اطراف طناب بیضوی  پیچ می خوردند و جریان خون به درستی نمی تواند برگردد در اینصورت خون در دریچه ههای لانه کبوتری عبور می کند .

این بیماری در افراد سالخورده  ایجاد می شود به خاطر تومورهای کلیوی که منجر به مسدود شدن جریان خون در سیاهرگها می شوند  شیوع مبتلا شدن در این بیماری   اغلب در عروق بیضه ی چپ و در مر دان از سنین  15 تا 25 سال می باشد .

دکتر مهری مهراد برای درمان واریکوسل راه های مختلفی را در نظر می گیرند اما قبل از درمان واریکوسل بهتر است با علائم واریکوسل آشنا شوید .

آیا با علائم واریکوسل آشنا هستید و می دانید در صورتی که علائم واریکوسل را دارید و یا به این بیماری مبتلا هستید باید سریعا درمان واریکوسل را انجام دهید .

علائم و نشانه ها واریکوسل

عوامل واریکوسل شامل موارد زیر هستند و خیلی زیاد نمی باشند :

•  علامت خاصی ممکن است  مشاهده نشود
  •  برجسته شدن کیسه بیضه و توده ی بدون درد
  • پیچ خوردن وریدها (سیاهرگها ) و بزرگ شدنشان درون کیسه بیضه

در چه مواردی واریکوسل نیاز به درمان دارد ؟

واریکوسل یک بیماری بدخیم نمی باشد و خوش خیم است ودرمان دارویی ندارد و روش درمان آن از طریق جراحی می باشد .

برای اینکه بخواهید این جراحی را انجام دهید  بستگی به عواملی دارد مانند سن بیمار ، شدت بیماری و وضعیت باروری (یعنی داشتن فرزند و تاهل ) زمانی بیمار نیاز به عمل جراحی واریکوسلکتومی دارد که واریکوسل دو یا سه  ویا ناباروری داشته باشد.

آیا می دانید واریکوسل دارای درجه بندی است در نتیجه برای درمان واریکوسل بسته به درجه آن درمان نیز متفاوت است .

درجه بندی واریکوسل:

با سونوگرافی  می توان واریکوسل ساب کلینیکال که با لمس کردن قابل معاینه نیست را تشخیص داد .

• گرید یک : در حالت ایستاده وریدها قابل لمس می باشند.
  • گرید دو : قابل مشاهده بودن وریدها در حالت ایستاده.
  • گرید سه : قابل لمس بودن وریدها در موقع زور زدن

درمان واریکوسل

از آنجا که این بیماری درمان دارویی ندارد پس جراحی تنها روش درمان می باشد.

روشهای با برش جراحی یا با روش آمیولیزاسیون از طریق پوست می باشد.

• روش اینگوینال میکروسکوپیک که استاندارد طلایی جراحی را دارد در این روش با کمک میکروسکوپ برش کوچکی پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه داده می شود  البته با تقبل هزینه عمل  از مزایای این روش حفظ عروق لنفاوی و عصب و شریان (سرخرگ) می باشد عود کردن آن خیلی کم  می باشد.
  • در این روش با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می شود که جراحی رتروپریتوئن نامیده می شود.
  • روش دیگر همانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ که عوارض آن بیشتر است.

میزان شیوع واریکوسل چه میزان است؟

فقط 15 درصد از مردان به واریکوسل مبتلا می شوند. اما به طور کلی 40 درصد مردان با مشکلات ناباروری روبه رو هستند.ممکن است به این علت باشد که واریکوسل به بیضه ها آسیب زده و تولید اسپرم را کاهش داده است.

در میان افرادیکه دچار بیماری واریکوسل شده اند، 45 درصد در هر دو سمت واریکوسل دارند ، 50 درصد سمت راست و 50 درصد سمت چپ با این مشکل مواجه هستند.

• برای تقویت تولید اسپرم ، چه کارهایی باید کرد؟
  • ترک سیگار و دخانیات
  • استفاده نکردن از مشروبات الکلی
  • ورزش کردن
  • مصرف ویتامین (آنتی اکسیدان)
  • آیا واریکوسل تاثیری بر روی مایع منی می گذارد؟

زمانیکه شخص متوجه علایم واریکوسل می شود ، بیشتر اوقات استرس و اضطراب می گیرد ، تحقیقات علمی نشان داده است که واریکوسل بر روی مایع منی ( مانند غلظت، تحرک،ساختار ) تغییراتی ایجاد می کند.

• چند وقت بعد از درمان نتایج مطلوبی بدست می آید؟

واریکسلکتومی، عمل جراحی برای درمان بیماری واریکوسل است . به طور تقریبی پس از گذشت 4 ماه بعد از جراحی ، بیماران نتایج قابل مشاهده ای را خواهند دید ، و اثرات این جراحی به مدت دو سال ثابت است .

این جراحی علاوه بر اینکه تأثیر منفی روی اسپرم ندارد ، اتفاقاَ باعث بیشتر شدن تعداد اسپرم ها و در آخر نیز باعث باروری می شود.

آیا می دانستید

• تغییرات مایع منی در اثر بیماری واریکوسل رخ می دهد ، بنابراین باید سریع درمان واریکوسل را درمان نمایید

آیا می دانستید

• درمان واریکوسل به روش های مختلفی قابل انجام است و بسته به درجه واریکوسل ، درمان آن نیز متفاوت است

آیا می دانستید

• واریکوسل یک بیماری خوش خیم است و مهم ترین علت ناباروری در مردان است ، به همین دلیل باید سریعا درمان  واریکوسل را انجام دهید تا مشکلات جدی را برای آقایان ایجاد نکند .

آیا می دانستید

برای تقویت تولید اسپرم باید مصرف ویتامین را افزایش دهید و از مصرف سیگار و مشروبات الکی باید اجتناب نمایید ، ورزش کردن نیز برای تقویت اسپرم بسیار مفید است .

برخی از خدمات دکتر مهری مهراد :

درمان بی اختیاری ادرار

درمان ناتوانی جنسی در مردان