درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است از طریق ارثی ایجاد شود و یا از طریق عادت بد غذایی که درمان آن با توجه به نوع سنگ و شرایط فرد متفاوت است. سنگ کلیه نفرولیت هم نامیده می شود و جسم سختی است که باید دفع شود و حاصل از رسوبات ادرار است که در کلیه ها از املاح و نمک های اسیدی ساخته می شوند. سنگ کلیه اصولا از مجراهای ادراری دفع می شود اگر اندازه ان به سه میلیمتر برسد مجرای میزنای را می بندد و باعث درد شدیدی در پهلو و پشت می شود و حتی به کشاله ران هم کشیده می شود. این دردها را قولنج کلیوی می نامند.

درمان سنگ کلیه

از  نشانه های سنگ کلیه می توان به تهوع، استفراغ، خون در ادرار، عفونت در ادارا، درد ادرای، بزرگی کلیه، کاهش مارکرد کلیه، غلیظ شدن ادرار اشاره کرد. درد سنگ کلیه از زیر دنده ها شروع شده و به زیر شکم و لگن نیز می رسد. این سنگ ها باعث آسیب های جبران ناپذیر نمی شوند. استفاده از داروهای مسکن و نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای درمان ان مفید می باشد.

سنگ کلیه وقتی که وارد میزنای می شود علائم ان مشخص می شود و درد آغاز می گردد. میزنای ارتباط بین کلیه و مثانه را برقرار می کند. علائم وجود سنگ کلیه:

درد شدید در پهلو

درد حرکت کننده به قسمت تحتانی شکم و لگن

درد در هنگام ادرار

تغییر رنگ ادرار به صورت قهوه ای یا قرمز یا صورتی

حالت تهوع و استفراغ

احساس نیاز به ادرار مکرر

در صورت وجود عفونت ایجاد تب و لرز

سنگ کلیه زمانی ایجاد می گردد که اجزای ادرار حالت تعادل نداشته باشند و در این حالت ادرار شامل مواد کریستالی بیشتری است مثل کریستال کلسیم، اگزالات و اسید اوریک، و مایع موجود توان رقیق سازی ادرار را ندارد و ادرار دچار کمبود مواردی است که مانع از چسبیدن کریسال ها به هم و ایجاد سنگ شود.

مواردی که خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد شامل موارد زیر می شود: سابقه خانوادگی، سابقه شخصی، افزایش سن، جنسیت مرد، دهیدراتاسیون (ننوشیدن مقدار کافی آب در روز) ، برنامه های غذایی دارای سدیم بالا یا پر پروتئین ، چاقی، بیماری گوارشی و بعضی عفونت های دستگاه ادراری.

در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنید تا سنگ کلیه درمان شود.

درمان سنگ کلیه

درمان سنگ های کوچک با علائم خفیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

نوشیدن آب زیاد و استفاده از مسکن ها طبق تجویز پزشک مانند ایپوپروفن، استامینوفن یا تیلنول و ناپروکسن.

درمان سنگ های بزرگ و با علائم شدیدتر

این سنگ ها با درمان های ساده قابل درمان نمی باشند و از حد طبیعی بزرگتر می باشند و گاهی موجب خونریزی و آسیب به کلیه می شوند. راه های درمان شامل:

استفاده از امواج صوتی در فرآیند سنگ شکنی که باعث خرد شدن سنگ می شود

از طریق امواج شوکی که این روش با درد و گاهی با خونریزی در ادرار همراه است.

استفاده از جراحی برای حذف سنگ های بزرگ که با باز کردن کلیه همراه است.

استفاده از یورتروسکوپ برای دفع سنگ ، برای مشاهده درون دستگاه ادرار بکار می رود تا از طریق ادرار دفع شود.

جراحی غده پاراتیروئید ، درصورتیکه سنگ ها در اثر فعالیت زیاد این غده بوجود آمده باشند جراح باید غده پاراتیروئید را خارج نماید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر مهری مهراد اورولوژیست و متخصص کلیه و مجاری ادراری .

16 − نه =