درمان سنگ مثانه

به توده های سفت و سختی که ازاملاح معدنی به وجود می آیند سنگ مثانه گفته می شود.این توده ها زمانی به وجود می آید که ادرار در مثانه جمع می شود و به موجب این شرایط املاحی که در ادرار وجود دارد متبلور شده و این سنگ ها را تشکیل داده. این سنگ ها همیشه نشانه ای ندارند و در بعضی مواقع طی آزمایشاتی تشخیص داده می شود.سنگ مثانه با یکسری علائم و نشانه ها همراه است زمانی که این سنگ ها کوچکند ممکن است قابل تشخیص نباشد ولی با بزرگتر شدن سنگ مخاط دیواره مثانه تحریک کرده یا باعث ایجاد خراش ویا مسیر جریان ادرار را مسدود می کند و باعث ایجاد درد و سوزش ادرار،خونی شدن ادرار،درد ناحیه پایین شکم و از این قبیل علائم بروز می کند.
نکته ی قابل توجه این است که آقایان 3 برابر خانم ها مبتلا به سنگ کلیه هستند که در افراد بالای 45 سال بیشتر است.غالبا اندازه سنگ های مثانه 2 تا 20 میلی متر قطر دارند ولی سنگ های بزرگتر هم دیده شده است.

سنگ-مثانه

علل ایجاد سنگ مثانه

در بیشتر مواقع که مثانه دیگر نتواند ادرار را تخلیه کند این شرایط به وجود می آید.در بعضی مواقع نیز عفونت ها و یا اجسام خارجی مثل سوند که ممکن است قسمتی ازبالون آن در مثانه بماند باعث ایجاد این توده می شود.
چند عوامل شایع ایجاد کننده ی سنگ مثانه عبارت اند از:
1. بزرگی پروستات

یکی از دلایل مهم سنگ مثانه خارج نشدن ادرار از مثانه است که بزرگی پروستات باعث انسداد مجرا می شود و اجازه خارج شدن ادرار را نمی دهد.
2. ضایعات عصبی (مثانه فلج)
زمانی که مثانه از ادرار پر می شود در حالت طبیعی مغز فرمان تخلیه می دهد در صورتیکه در مثانه فلج این اتفاق نمی افتد و ادرار همیشه در مثانه باقی میماند و ایجاد سنگ مثانه می شود.
3. التهاب مثانه

این عامل با ایجاد عفونت ادراری و همینطور اشعه درمانی لگن باعث به وجود آمدن این سنگ ها می شود.

نحوه جراحی سنگ مثانه

سنگ های مثانه را می توان به روش خرد کردن و دفع آن از طریق ادرار صورت گیرد ولی در بعضی مواقع آنقدر سخت و غیر قابل خرد شدن هستند که پزشکان در چنین مواردی شکاف وبریدگی در مثانه ایجاد می کنند و سنگ ها را مستقیما خارج می کنند.

درمان سنگ مثانه

چیزی که مشخص است این است که سنگ ها باید بیرون آورده شوند.اگر این سنگ ها کوچک باشند پزشک توصیه می کند تا حد امکان بیمار مقادیر زیادی آب بنوشد.ولی چیزی که بعید است این است که دفع سنگ به خودی خود کمی محال است و تقریبا در بسیاری ازموارد باید آن را خارج کرد.

با تشکر مدیریت دکتر مهری مهراد

17 − سیزده =