درمان سنگ حالب

درمان سنگ حالب :

لوله حالب مانند لوله تنفسی کلیه می باشد این لوله  عمل تخلیه کردن را توسط اعصاب  پاراسمپاتیک و اتوماتیک سمپاتیک که  در اثر منقبض شدن  لوله حالب می باشد انجام می دهد .نقش لوله حالب  انتقال ادرار و ترشحات کلیه ها از کلیه ها به مثانه یا همان کیسه ذخیزه کننده ادرار است لوله حالب کلیه را به مثانه متصل می کند و به طول 25 سانتی متر است .در صورت مسدود شدن لوله حالب بهتر است درصدد برطرف کردن آن سریعاً اقدام کنید .

درمان سنگ حالب

سنگ حالب  :

با انجام  سی تی اسکن  با تزریق و بدون تزریق می توان به وجود سنگ پی برد.در این صورت  درد بسیار شدیدی فرد بیمار را درگیر می کند این درد به صورت موجی می باشد  و علائمی مانند : رنگ پریدگی ، تهوع ، تغییر رنگ ادرار ، استفراغ ، قطع کامل ادرار برای افرادی که دارای یک کلیه می باشند و همینطور خون در ادراردیده می شود .برای برطرف کردن این درد مسکن های پتدین یا  مورفین و کتورلاک به فرد تزریق               می شود با وجود همه علائمی که ذکر شد باید فورا به اورژانس رفت و تحت درمان بود .

برای درمان سنگ حالب چه باید کرد؟

دکتر مهری مهراد بیان می کنند که برای درمان سنگ حالب روش های ذیل وجود دارد :

• برای دفع سنگ به بیماری که تب نداشته باشد ، حامله نباشد و دارای یک کلیه نباشد توصیه می شود که با مصرف مایعات زیاد  در مدت زمان 2 هفته  و با  ادرار کردن  و تحرک زیاد بدنی  درصدد دفع سنگ تلاش کند.
  • اندازه سنگ حالب اگر کمتر از 6 میلی متر باشد سنگ به احتمال 50% خود به خود می افتد.
  • 95% عمل دفع با مصرف زیاد معایات و درمان دارویی  و ورزش کردن رفع می شود درصورتیکه اندازه سنگ کمتر از 4 میلی متر باشد.

دکتر مهری مهراد بیان می کنند که از سه  روش درمانی استفاده می شود درصورتیکه بعد از گذشت دو هفته سنگ به اندازه بالای 6 میلی متر باشد:

• در مدت 15 تا 20 دقیقه به صورت سرپایی و بدون بیهوشی توسط سنگ شکن برون اندامی یا ESWL سنگ گیر افتاده را خرد  می کنند .
  • در روش دوم که به صورت سرپایی و بی حسی کمری است سنگ شکن درون اندامی یا TUL می باشد در این درمان سنگ گیر کرده در داخل مجاری ادراری به مثانه و لوله حالب توسط آندوسکوپی  مشاهده  می شود  واقدام  به خورد شدن سنگ توسط سنگ شکن لیزر می شود و به مدت 4 هفته لوله ای به نام جی جی که داخل لوله حالب قرار گرفته  برای دفع سنگها خارج  می شود .
  • روش سوم تکنیک لاپاراسکوپی می باشد که عمل جراحی باز است با برشی در ناحیه شکم  و با عبور دادن لوله  تروکار  محل سنگ رابا دوربین دیده وسنگ را  در ناحیه برش خارج  می کنند .

نه + 8 =