بی اختیاری ادراری در زنان

آیا می دانید بی اختیاری ادراری در زنان مساله ای است که میلیونها زن در جهان به آن مبتلا هستند و اکثریت این بیماران به علت شرم و حیا این مشکل خود را با کسی مطرح نمی نمایند . آیا می دانید بسیاری از بی اختیاری های ادراری خفیف یا شدید با درمان سرپایی نیز ابل درمان هستند ؟

اگر شما بانوی محترم با سرفه ، عطسه ، خندیدن و یا ورزش و هر گونه فعالیت فیزیکی دچار بی اختیاری و نشت ادرار می شوید و یا اگر با پر شدن مثانه دچار حالت اضطراب و ترس از ریزش و بی اختیاری ادراری می شوید . مطالعه این مقاله به شما کمک می کند نوع بی اختیاری ادراری و نحوه درمان آن را بدانید .

علل بی اختیاری ادراری ضعف عضلات کف لگن به علت حاملگی های متعدد ، زایمان های دشوار و یا یائسگی می باشد . علتهای دیگری چون عفونتهای ادراری و واژینال و یا یبوست به طور موقت و گذرا نیز بی اختیاری ادراری می شود .

بی اختیاری ادراری در زنان

انواع بی اختیاری ادراری :

1. بی اختیاری ادراری همراه با فوریت

بیمار به محض احساس ادرار دچار ریزش ادرار می شود و قادر به کنترل ادرار تا رسیدن به دستشویی نمی باشد . این نوع بی اختیاری در کودکان و دختر بچه ها نیز شایع است .

1. بی اختیاری کامل

در تمام ساعات شبانه روز در خواب و بیداری است که فرد اصلا احساس دفع ادرار ندارد و مداوم بی اختیاری دارد .

1. بی اختیاری ادراری استرسی

شایعترین بی اختیاری ادراری است که بیمار با سرفه ، عطسه ، خندیدن ، دویدن ، ورزش کردن و وزن سنگین بلند کردن دچار بی اختیاری و نشت ادراری می شود . که اغلب این افراد کسانی هستند که پس از حاملگی و یا زایمان و یا یائسگی دچار این نوع بی اختیاری ادراری می شوند . دردوران یائسگی به علت فقدان هورمون استروژن این وضعیت بسیار شایع است و روزانه تعداد زیادی از خانمهای یائسه با این نوع بی اختیاری ادراری به مطب مراجعه می کنند.

تشخیص دقیق نوع بی اختیاری ادراری مهم ترین مسئله در درمان موثر آن است . در مرکز ما که یک مرکز فوق تخصصی تشخیص و درمان بی اختیاری ادراری است تمام روشهای تشخیص در یک جلسه انجام می شود .

بیماران به محض ورود پرسشنامه مخصوصی را پر می کنند که بر اساس آن پرسشنامه نوع بی اختیاری ادراری او و همینطور وجود علائمی مثل سیستوسل ، رکتوسل و پرولاپس رحم و شل بودن عضلات کف لگن و مشکلات مربوط به اختلالات جنسی مشخص می شود . سپس بر اساس نوع بیماری  فرد تست های تشخیص شامل : آزمایش ادرار تست یورودینامیک ( نوار ادرار و مثانه ) و معاینات دقیق جهت بررسی پرولاپس و شل بودن عضلات کف لگن بررسی فشار و دترسور و فانکشن مثانه انجام می شود و همچنین بررسی وجود تومور مثانه در ابتدایی ترین مرحله برای سیگاری ها با کیت ( NMP 22 ) که روش ساده و آسان جهت screen تومور مثانه است و مثل babychek انجام می شود .

درمان  conservative شامل : biofeedback (بیوفیدبک ) electrical stimulation و صندلی neocontrol ( جدیدترین روش تقویت عضلات کف لگن با امواج الکترو مغناطیسی و تحریکات الکتریکی کف مثانه  ) می باشد که سبب تقویت عضلات کف لگن خصوصا پس از حاملگی و زایمان می شود و شل بودن عضلات واژینال و کف لگن بر طرف می گردد.

فرد با مراجعه به مرکز ما به توجه به اینکه تمامی تستها با حضور پزشک انجام می شود نه تکنسین . با یک بار مراجعه تمامی روشهای تشخیصی انجام می شود و درمان فرد تعیین می شود . که اگر در مراحل اولیه باشد از درمانهای conservative و اگر در مراحل پیشرفته باشد با تزریق آمپول در مثانه و یا روشهای مش ( روش T.O.T sling ) توصیه می شود .

یک × 1 =