التهاب پروستات چه زمانی رخ می دهد؟

• غده پروستات چیست؟

غده پروستات، غده ایست که درست در زیر مثانه و اطراف مجرای ادراری در مردان قرار دارد. کار غده پروستات تولید مایعی (مایع منی ) است که در تغذیه و انتقال اسپرمدر فرد نقش دارد.

• التهاب پروستات

پروستاتیت یا التهاب پروستات، اغلب خودش را به صورت ادرار کردن با درد و یا تاخیر در شروع ادرار، قطره قطره کردن ادرار و تکرر در ادرارو یا به شکل دیگری نشان دهد. التهاب پروستات علائم دیگری دارد ماند احساس درد در کشاله ران، ناحیه لگن یا اندام تناسلی و گاهی اوقات علائمی شبیه آنفولانزا.

• نشانه های التهاب پروستات

التهاب پروستات می تواند در نتیجه یک عفونت مجاری ادراری باشد واین عفونت به وسیله گونه های رایجی از باکتری ها بویژه باکتری هایی که در روده انسان زندگی می کنند به وجود می آیند. زمانی که باکتری ها از طریق ادرار به داخل پروستات نشت می کنند ممکن است سبب ایجاد عفونت در پروستات شود و معمولاً آن را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. این عفونت در مجاری ادراری اغلب با تب و لرز، تمایل مکرر به دفع مقادیر جزئی ادرار، درد مبهم در کمر یا در بیضه ها و درد و سوزش هنگام دفع ادرار بروز می کند. گاهی به دلیل آشکار نشدن باکتری ها در پروستات، آنتی بیوتیک ها قادر به از بین بردن این باکتری ها نخواهند بود. نوع دیگری  از روش های درمان التهاب پروستات، داروهای بلوک کننده آلفا می باشند که در صورت نیاز توسط پزشک تجویز می شوند. این دارو ها با شل کردن مثانه و رشته های عضلانی که پروستات را به مثانه متصل کرده است به درمان این بیماری کمک می کنند و باعث کاهش درد در موقع ادرار کردن می شوند. تنها باکتری ها تناه علل ایجاد این عازضه در افراد نمی باشند و حتی در بعضی موارد دلیل التهاب پروستات مشخص نمی شود .

التهاب پروستات

• عوارض التهاب پروستات

التهاب پروستات از این رو درای اهمیت است که باعث بالا رفتن میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات می شود. این آنتی ژن اختصاصی ( (PSAنوعی پروتئین است که توسط پروستات تولید می گردد. بالاتر بودن سطح نرمال PSA در خون ممکن است نشان دهنده سرطان پروستات باشد.

• سن ابتلا به التهاب پروستات

ابتلا به التهاب پروستات مخصوص سن خاصی نمی باشد. اما این عارضه  در مردان زیر پنجاه سال شایع تر است و افراد در این سن بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

اگر در موقع ادرار کردن احساس درد یا انجام آن برای شما سخت و دردناک است لازم است به یک متخصص و جراح بیماری های کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.

پنج + 1 =